Veelgestelde Vragen

Veelgestelde Vragen - VietnamRondreizen.nl

Aan de hand van uw wensen ontwerpen we samen met ons team van lokale reisspecialisten uw unieke rondreis in Vietnam op maat.

De bestemmingen, reisroutes, unieke accommodaties, culturele bezienswaardigheden & leuke activiteiten, en nog veel meer...

Ontwerp uw eigen reis in Vietnam zoals u dat wilt, met de hulp van onze lokale bestemmingsdeskundige voor een onvergetelijke vakantie.

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u antwoord op veel voorkomende vragen of andere vragen die onze reizigers hebben gesteld. Leest u deze op uw gemak door. Staat uw vraag er niet tussen of is ons antwoord u niet geheel duidelijk? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag!




Tijdsverschil Vietnam

Vietnam valt in tijdzone GMT +7.
Tijdsverschil tussen Nederland en Vietnam is tijdens onze zomertijd is het in Vietnam 5 uur later, wintertijd is het in Vietnam 6 uur later.

Hoe laat is het in Vietnam?

Welke dag, maand en jaar is het in Vietnam?

De eerste vragen

  • Organiseren jullie ook groepsreizen?

    Al onze reizen zijn privéreizen, wij organiseren geen groepsrondreizen met specifieke vertrekdata. Bent u zelf met een groep en wilt u graag een groepsrondreis op maat? 


    Dan helpen wij u graag, lees onze uitleg "Wat is een individuele rondreis?"hierover.

  • Wat is een individuele rondreis?

    Een individuele rondreis is een rondreis voor 1 of meerdere reizigers  van hetzelfde reisgezelschap, waarbij de rondreis volledig is samengesteld op basis van de wensen van de reizigers. Een individuele rondreis wordt ook wel een reis op maat of privérondreis genoemd.

  • Wat zijn de voordelen van een individuele rondreis?

    • U reist met uw eigen reisgezelschap, dat kan samen met uw reisgenoot zijn, maar ook samen met uw partner en kinderen, uw familie, kennissen of vrienden.
    • U bepaalt zelf wanneer u vertrekt en uit hoeveel reisdagen de reis mag bestaan, u bent dus niet afhankelijk van vooraf geprogrammeerde vertrekdagen en reisduren.
    • Er is geen sprake van een minimum deelname, uw reis gaat dus altijd door.
    • U bepaalt zelf hoe uw reis er uit ziet, waar u stopt, welke bezienswaardigheden u wilt zien, in welk hotel u slaapt enz.
    • U reist altijd met een privéauto of busje met chauffeur, u kunt dus stoppen waar en wanneer u wilt.
    • Het is zeer flexibel.
  • Wat is het verschil tussen een groepsrondreis en een individuele rondreis?

    Er zijn 3 grote verschillen:

    • Het eerste belangrijkste verschil is dat u met een groepsrondreis op pad gaat met andere onbekende reizigers. Reizen met een groep kan natuurlijk goed uitpakken en heel gezellig zijn, andersom kan ook gebeuren: binnen de groep is er geen ‘klik’ tussen de reizigers. Dan zou u een groepsrondreis als minder plezierig kunnen ervaren.
    • Het tweede belangrijkste verschil is dat een groepsrondreis altijd een minimum aantal deelnemers kent. De reisorganisatie heeft het recht om de rondreis een aantal weken voor de vertrekdatum te annuleren indien het minimum aantal deelnemers niet wordt gehaald. U krijgt dan vaak een alternatieve reis aangeboden, maar het kan uw reisplannen en vakantie toch behoorlijk in de war schoppen.
    • Het derde belangrijkste verschil is dat een groepsrondreis een vaste vertrekdatum kent en een vast reisprogramma. U kunt binnen dat reisprogramma geen aanpassingen doen of (veel) ruimte geven aan eigen wensen.
  • Kan ik langs komen bij jullie op kantoor?

    Jazeker! We zitten in Hanoi en bij aankomst is dat geen probleeem. Wel verzoeken wij u dan vriendelijk hiervoor een afspraak te maken. We nemen dan ruim de tijd voor u en plannen met veel plezier een afspraak in met ons team. Wilt u het allemaal van te voren geregeled hebben dan is het beter om bel afspraak te maken om de reis wensen te bespreken.

  • Als ik op reis wil met bijvoorbeeld mijn familie, is dat een groepsrondreis?

    Nee, hoewel u zich uiteraard wel kan inschrijven met uw familie voor een groepsrondreis bij een reisorganisatie die groepsrondreizen organiseert. 


    Als u, bijvoorbeeld met uw familie, op reis gaat is er nog steeds sprake van een individuele rondreis, de reis voor uw familie wordt namelijk samengesteld in overleg met u, op basis van uw reiswensen en uw budget. Het is uw eigen reis.

  • Is een individuele rondreis duurder dan een groepsrondreis?

    Dit is heel lastig te vergelijken omdat een rondreis uit vele onderdelen bestaat en een groepreis meestal niet.  De prijs hangt af van factoren zoals  in welke hotels u slaapt, het vervoermiddel ter plaatse en welke zaken allemaal wel en niet zijn inbegrepen.

     

    In ieder geval hoeft een individuele rondreis, of een rondreis op maat, zeker niet duurder te zijn dan een groepsrondreis. Een individuele rondreis kan zelfs voordeliger zijn dan een groepsrondreis omdat u bijvoorbeeld op een andere datum vliegt waarop het vliegticket goedkoper is. U vindt het overnachten in middenklasse hotels prima terwijl de groepsrondreis in 4* en 5* sterren overnacht. 


    Omdat u bij een individuele rondreis zelf uw reisprogramma samenstelt in overleg met ons kunt u zelf grip houden op het budget en wensen!

  • Kan ik bij jullie ook een bouwsteen, excursie of hotel boeken?

    Dat is mogelijk en geen probleem zolang we een aansluiting kunnen maken op uw reis.

  • Kan ik ook alleen een individuele rondreis maken?

    Uiteraard! U kunt prima uw persoonlijke rondreis maken, hoewel het voordeliger en uiteraard ook gezelliger is om een reisgenoot uit uw vrienden- of kennissenkring mee te nemen. Hotelkamers worden altijd per kamer berekend, als u deze kosten door twee kunt delen reist u natuurlijk voordeliger.

     

  • Zijn de prijzen op de website inclusief vliegtickets?

    De prijzen van onze reizen zijn exclusief de vliegtickets naar de bestemming waar u heen vliegt. Wij verzorgen en boeken geen internationale vliegtickets, alleen de binnenlandse vluchten raden u het wel aan.


    Vliegtickets ter plaatse op de bestemming zijn, afhankelijk van uw reis, meestal wel inbegrepen. Dit staat duidelijk bij de reis aangegeven.

  • Kan ik zomaar langskomen voor een afspraak?

    Over de jaren hebben we veel reizigers die last minute lagskomen om hun reis te boeken.


    Het beste is om van te voren een afspraak te maken voordat direct langskomt bij aankomst in Hanoi.


     Wel vragen wij u hiervoor een afspraak te maken zodat wij de afspraak kunnen inplannen met ons.


    Afspraken kunnen gemaakt worden binnen kantoortijden (09:00 - 17:30), een afspraak op zaterdag of buiten kantoouren is soms ook mogelijk. 

  • Ik wil graag een reis bij jullie boeken maar ik heb al vliegtickets, kan dat?

    Ja dat kan! We horen graag wat uw vluchttijden zijn zodat wij uw reis (het landarrangement) kunnen samenstellen in overleg met u. 

  • Starten jullie reizen op vaste dagen?

    Nee, wij organiseren individuele reizen op maat en u kunt dus ook dagelijks vertrekken.

Vragen over visum/paspoort

  • Hebben we een visum nodig?

    Ja, als u met een Nederlands of Belgisch paspoort reist zorgen wij voor de visum aanvraag. Deze is inbegrepen in uw reis met ons en u krijgt u deze ter plaatse in uw paspoort gestempeld. Houd er wel rekening mee dat uw paspoort vrijwel altijd nog minimaal tot 6 maanden na de datum van thuiskomst geldig moet zijn. 


    Check daarom de verloopdatum van uw paspoort en vraag tijdig een nieuw paspoort aan indien nodig.

     

    Gaat u nou net naar een bestemming waar wel een visum voor nodig is? Hier attenderen we u natuurlijk van te voren op. U krijgt dan ook informatie van ons hoe u het visum aan kunt vragen. 

    U kunt zelf naar de Ambassade gaan of het via een visumbureau laten regelen.

  • Heb ik vaccinaties nodig?

    Reizen naar Vietnam kan  betekenen reizen naar een werelddeel met andere gezondheidsrisico’s. Wij kunnen u alleen adviseren om te laten voorlichten en kijk op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering voor het actuele reizigersadvies m.b.t. vaccinaties.

Vragen over betalen en reisbescheiden

  • Wanneer moet ik betalen voor mijn reis?

    Nadat uw reis helemaal rond is, vragen we u om een aanbetaling te doen. Het aanbetalingsbedrag geven we apart aan op uw factuur. Het restbedrag ontvangen we graag 6 weken voordat u met ons op reis gaat. 


    U krijgt geen herinnering van ons, wanneer het 6 weken voor vertrek is. Zet u daarom zelf in uw agenda wanneer het zover is.

  • Wanneer en hoe ontvang ik mijn reisbescheiden?

    De reis staat geboekt en u heeft van ons de bevestiging gekregen. U staat nu vast te popelen om op vakantie te gaan en kijkt uit naar uw reisbescheiden.  Circa 10 dagen voor vertrek ontvangt u deze van ons uw finale reisbescheiden, in digitale vorm zoals evt zelf te printen dag-tot-dag beschrijving, vouchers, e-tickets. U persoonlijke reis staat digitaal in uw reis app van ons.

Vragen over het vliegen / de binnenlandse vliegreis

  • Kan ik van te voren inchecken voor mijn vlucht?

    Bij de meeste binnenlandse luchtvaartmaatschappijen kunt u niet  van tevoren inchecken. 

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen op reis?

    Van ons mag u meenemen wat u wilt. De luchtvaartmaatschappijen stellen meestal wel een limiet. Deze ligt tussen de 20 en de 30 kilo aan ruimbagage, afhankelijk van met welke luchtvaartmaatschappij u vliegt. Kijkt u voor actuele voorwaarden op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Neemt u niet te veel mee op reis. Zonde als die mooie souvenirs niet meer in uw koffer passen.

  • Kan ik stoelen reserveren in het vliegtuig?

    Bij de meeste binnenlandse luchtvaartmaatschappijen kunnen we van tevoren stoelen reserveren. Vaak zitten hier wel kosten aan vast. 

  • Zijn er stoelen gereserveerd in het vliegtuig?

    We reserveren niet standaard stoelen in het vliegtuig voor u, behalve als u businnes class vlieg. 


    Dit omdat hier vaak extra kosten aan verbonden zijn. Wilt u wel van te voren een stoel reserveren? Neemt u dan contact met ons op.

  • Ik mis mijn boarding pass, kunt u die opsturen?

    Als het goed is, staan deze digitaal opgeslagen in uw persoonklijke reis app  met hierop uw vluchtschema. Dit is het e-ticket wat u nodig heeft voor uw vluchten. De boarding pass krijgt u pas wanneer u bent ingecheckt voor de vlucht. U kunt dit  op de luchthaven zelf digitaal laten zien.

  • Wat gebeurt er als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

    Alles voor uw reis is geregeld en u kijkt uit naar het moment waarop u in het vliegtuig kunt stappen. En dan… ze gaan failliet. Heeft u de vluchten via ons geboekt, dan is het onze verantwoordelijkheid om u op de plaats van bestemming te krijgen. Wij gaan dus op zoek naar nieuwe vluchten voor u. Dit doen we natuurlijk in overleg met u. Heeft u zelf uw vluchten geboekt? We helpen u graag met het vinden van nieuwe vluchten.

Vragen over de reis ter plaatse

  • Hoe herken ik mijn chauffeur?

    Wanneer uw chauffeur u op de luchthaven op komt halen, staat hij bij de aankomsthal op u te wachten met een bordje met uw naam erop. Komt de chauffeur u bij uw hotel ophalen? Dan ziet u elkaar bij de receptie van uw hotel.

  • Wat als ik de chauffeur mis loop?

    Het kan gebeuren dat u op een drukke luchthaven uw chauffeur niet ziet. Wacht u totdat de drukte wat afneemt, uw chauffeur is ook naar u op zoek en zal rond de aankomsthal rondlopen. Ziet u dan nog steeds geen chauffeur? 


    Neemt u dan contact op met onze lokale agent. U krijgt de telefoonnummers van hen in uw reisbescheiden.

  • Wat betekent het reizen met een busje met chauffeur?

    U reist met uw eigen privé gezelschap met uw eigen busje en chauffeur. U bespreekt met uw chauffeur hoe laat u wilt vertrekken en wat u onderweg zou willen zien en waar u zou willen stoppen. U heeft op deze manier veel vrijheid (vergeleken met bijvoorbeeld het openbaar vervoer of een groepsreis).

  • Hoe laat word ik opgehaald bij …

    Hoe laat u wordt opgehaald, hangt af wat u die dag gaat doen. Heeft u een vlucht, dan zorgen we er natuurlijk voor dat u op tijd op de luchthaven bent. U krijgt ter plaatse van onze agent te horen hoe laat u wordt opgehaald. Wanneer u reist met een busje met chauffeur dan bespreekt u met hem hoe laat u de volgende dag van start wilt gaan.

  • Kan ik pinnen?

    Tegenwoordig kunt u (bijna) overal pinnen. Denkt u er wel aan dat u uw bankpas op werelddekking zet. Ondanks dat u kunt pinnen, neemt u wat contanten mee. Tijdens uw reis komt u vast ook op plekken waar u nou net niet kunt pinnen. Ook stroomstoringen of lege pinautomaten kunnen voorkomen tijdens uw reis. Het is dan fijn als u ergens op terug kunt vallen.

  • Is een individuele rondreis duurder dan een groepsrondreis?

    Dit is heel lastig te vergelijken omdat een rondreis uit vele onderdelen bestaat en een groepreis meestal niet.  De prijs hangt af van factoren zoals  in welke hotels u slaapt, het vervoermiddel ter plaatse en welke zaken allemaal wel en niet zijn inbegrepen.

     

    In ieder geval hoeft een individuele rondreis, of een rondreis op maat, zeker niet duurder te zijn dan een groepsrondreis. Een individuele rondreis kan zelfs voordeliger zijn dan een groepsrondreis omdat u bijvoorbeeld op een andere datum vliegt waarop het vliegticket goedkoper is. U vindt het overnachten in middenklasse hotels prima terwijl de groepsrondreis in 4* en 5* sterren overnacht. 


    Omdat u bij een individuele rondreis zelf uw reisprogramma samenstelt in overleg met ons kunt u zelf grip houden op het budget en wensen!

  • Wat is gangbaar qua fooi?

    Hieronder ziet u onze algemene richtlijn. Bent u zeer tevreden over de geleverde diensten? Natuurlijk mag u ook wat meer geven. In de praktische informatie over uw bestemming geven we specifiek voor dat land ook nog een richtlijn voor fooien.

     

    • De jongen die uw koffer naar uw kamer heeft gebracht -> € 0,50
    • Uw chauffeur tijdens de reis -> € 6 per dag bij een reisgezelschap van 2 á 3 personen. € 8 per dag bij een grotere groep en € 12 per dag bij groepen vanaf 12 personen
    • Uw gids tijdens de reis -> € 7 per dag bij een reisgezelschap van 2 á 3 personen. € 10 per dag bij een grotere groep en € 17 per dag bij groepen vanaf 12 personen

Overige vragen

  • Moet ik van te voren lokale valuta halen bij de bank?

    U hoeft niet van te voren naar uw bank. In Nederland bent u duurder uit dan wanneer u ter plaatse uw valuta wisselt. 


    Het is handig als u voor dit land ook wat US $ mee op reis neemt. Wel moeten het bijna nieuwe biljetten zijn die niet gekreukeld, gescheurd of gevlekt zijn.

  • Hoeveel contant geld moet ik meenemen?

    Dit is afhankelijk van waar u zich prettig bij voelt. In principe kunt u tijdens uw reis op verschillende plekken pinnen. Het is wel handig als uw wat contanten bij u heeft, voor het geval dat. Denkt u aan ongeveer € 150 per persoon. Dan heeft u in ieder geval iets om op terug te vallen, mocht u een keer niet kunnen pinnen.

  • Wat is handig om mee te nemen op reis?

    Een goede dosis flexibiliteit. In het buitenland gaat het toch vaak net even anders dan we gewend zijn hier in Nederland of België. Daarnaast is het handig om onderstaande artikelen mee op reis te nemen:

    • Bermuda of soepel zittende lange broek
    • T-shirts met schouders/mouwen
    • Makkelijke rok of jurk voor de dames
    • Gaat u dineren in een wat luxer restaurant, dan wordt een overhemd met lange of korte mouw voor de heren op prijs gesteld. Sowieso is het niet gepast voor heren om tijdens het diner te verschijnen in een hemd.
    • In de hoger gelegen gebieden kan het koel zijn; neemt u een vest, sweater of jack mee.
    • U kunt overal uw kleding laten wassen, dit kan echter alleen bij verblijf van minimaal 2 nachten (het moet immers de kans krijgen te drogen).
    • U kunt in de enkele meer toeristische gebieden kleding kopen, die ook de veelal grotere Nederlanders past.
    • Zeer praktisch: een dunne katoenen doek die u om u heen kunt slaan of op de zitting van de stoel kunt leggen. U kunt deze in de regel ook in het verre oosten voor weinig geld kopen (in Indonesië en Maleisië noemt men het een sarong). En zo heeft men daar ook profijt ervan.
    • Pijnstillers
    • Zonnebrandolie/crème met hoge beschermingsfactor
    • Muggenolie/stift (bijvoorbeeld Autan, Care Plus, Bergamot of Citronella). Let er op dat het middel ‘deet’ erin zit
    • Pilletjes tegen diarree (bij lichte diarree), Immodium (bij heftige diarree)
    • Azaron of After-bite (insectenbeten)
    • Pleisters en een schaartje
    • O.R.S tegen uitdroging bij diarree
    • Evt. middel tegen reisziekte
    • Evt. slaaptabletjes, op dokters advies te gebruiken tijdens de lange vlucht (bijv. Melatonine)
  • Wat is wel/niet inbegrepen in de reis?

    Bij ons boekt u een maatwerk reis. Wat er in de reis al dan niet inbegrepen zit, is dus voor iedere reiziger verschillend. In uw boekingsbevestiging kunt u precies terug lezen wat er inbegrepen zit in uw reis. U vindt dit onder het kopje ‘Aandachtspunten’ onder uw reisprogramma.

  • Kan ik met Euro of US Dollar betalen?

    Op sommige plekken kunt u met Euro’s of US $ betalen. Dit is alleen niet overal gangbaar. Ter plaatse zult u waarschijnlijk uw geld (ook) moeten wisselen.

  • Medicijnen mee op reis, hoe werkt dit?

    Wat in Nederland gangbaar is, kan in het buitenland als een ‘verboden’ middel bestempeld worden. Neemt u medicijnen mee op reis? Vraagt u bij uw apotheek om een medisch paspoort. U krijgt dan in het Engels een beschrijving van de medicatie die u bij u heeft. Doet u uw medicijnen ook in uw handbagage. Mocht uw koffer later aankomen op uw bestemming, dan heeft u in ieder geval uw medicijnen bij u.

  • Krijg ik ter plaatse ook nog vouchers?

    Op sommige bestemmingen van ons ontvangt u ter plaatse nog vouchers van ons  die u nodig heeft voor het vervolg van uw reis. Deze krijgt u meestal van de eerste chauffeur of gids die u ziet tijdens uw reis. Gaat u op eigen gelegenheid naar het eerste hotel van uw reis met ons? De vouchers voor uw reis liggen dan klaar bij de receptie van uw hotel of deze staan al vermeld digitaal in uw reisapp.

    Alles loop met ons automatisch en met 1 belletje is alles geregeld of duidelijk.

  • Mijn treinticket / e-ticket voor de binnenlandse vlucht zit niet bij de reisbescheiden

    De treinreizen en sommige binnenlandse vluchten worden last minute ter plaatse geregeld. De kaartjes of tickets hiervoor krijgt u dan ook ter plaatse samen met de vouchers in uw digitale reisapp voor uw reis.

In geval van nood of een klacht

  • Wie kan ik in geval van nood bellen?

    Wij zijn 24 uur per dag te bereiken in geval van nood. In de reisbescheiden krijgt u de telefoonnummers die u buiten kantooruren kunt bellen. 

     

    We helpen u graag met het vinden van een oplossing. Soms zullen we u door moeten verwijzen naar uw reisverzekering. Neemt u daarom het noodnummer van uw reisverzekering ook mee op reis.

  • Waar kan ik terecht met mijn klacht of opmerking?

    We doen ons uiterste best om alles tot in de puntjes voor u te verzorgen. Mocht tijdens uw reis blijken dat toch iets niet naar wens is, laat ons) dit meteen weten. 


    We kunnen het dan gelijk voor u proberen op te lossen. Na uw reis is dit natuurlijk niet meer mogelijk.  Heeft u na uw reis opmerkingen? Deelt u deze dan vooral met ons. We luisteren graag naar de ervaringen van onze reizigers om onze reizen (nog) mooier te maken.

  • Wat is het verschil tussen een groepsrondreis en een individuele rondreis?

    Er zijn 3 grote verschillen:

    • Het eerste belangrijkste verschil is dat u met een groepsrondreis op pad gaat met andere onbekende reizigers. Reizen met een groep kan natuurlijk goed uitpakken en heel gezellig zijn, andersom kan ook gebeuren: binnen de groep is er geen ‘klik’ tussen de reizigers. Dan zou u een groepsrondreis als minder plezierig kunnen ervaren.
    • Het tweede belangrijkste verschil is dat een groepsrondreis altijd een minimum aantal deelnemers kent. De reisorganisatie heeft het recht om de rondreis een aantal weken voor de vertrekdatum te annuleren indien het minimum aantal deelnemers niet wordt gehaald. U krijgt dan vaak een alternatieve reis aangeboden, maar het kan uw reisplannen en vakantie toch behoorlijk in de war schoppen.
    • Het derde belangrijkste verschil is dat een groepsrondreis een vaste vertrekdatum kent en een vast reisprogramma. U kunt binnen dat reisprogramma geen aanpassingen doen of (veel) ruimte geven aan eigen wensen.
  • Wat gebeurt er bij een calamiteit?

    U bent heerlijk aan het genieten van uw reis en dan is er opeens een calamiteit. Via onze agent krijgen we de actuele situatie te horen en kijken we wat dit voor uw reis betekent. Mogelijk dat u eerder naar huis moet/wilt vliegen of dat uw route omgezet moet worden. Wij regelen dit voor u. Wordt er door het calamiteitenfonds een calamiteit uitgesproken, dan worden eventuele extra kosten vergoed. Ook dit regelen wij dan voor u.

Zit u vraag of antwoord er niet tussen, geen zorgen!

Neem dan gerust contact met ons op!

Contact ons...
Share by: